Durata proiectului: 30 de luni (1 martie 2022 - 31 august 2024)
Program de finanțare: https://jpi-urbaneurope.eu/calls/enutc/
Lider de consorțiu: SYNYO GmbH (Austria)
Parteneri de cercetare: Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, Universitatea Maastricht (Olanda)
Municipalități partenere: Primăria Trofaiach (Austria), Primăria Bistrița (România), Primăria Logroño (Spania).
Website proiect: https://project.circularcitychallenge.eu
Abstract
Prin proiectul CircularCityChallenge va fi definit conceptul de oraș circular, va fi organizat și analizat un concurs internațional pentru elevi de liceu (cu vârste între 14-19 ani). Prin această competiție, propunerile tinerilor bazate pe înțelegerea ideii de oraș circular vor fi sprijinite, colectate, jurizate și premiate demonstrând astfel beneficiile introducerii acestei abordări pentru procesele de învățare. Mai mult, tinerii care vor alege să răspundă la această provocare pot contribui la dezvoltare locală durabilă prin exersarea unei atitudini pro-active, a unor abilități de a se documenta pentru validarea unor idei, de a organiza activități în echipă, de a căuta mentori din comunitatea lor.
Această abordare va avea un triplu efect:
- proiectul va îmbunătăți educația pentru dezvoltare durabilă printr-o abordare bazată pe competiție și pe învățare aplicată prin oferirea unui cadru în care ideile elevilor să fie puse în evidență și ajutate să crească - project-based-learning, participatory approach
- proiectul va crește gradul de conștientizare a legăturilor dintre alegerile de fiecare zi din jurul nostru și principiile dezvoltării sustenabile - în special aspecte care țin de circularitate, utilizarea eficientă a resurselor - nature based solutions for circular cities,
- proiectul va ajuta la construirea unor conexiuni în plan local între administrație publică, mediul de afaceri și sistemul de educație - prin cerințele competiției de a prezenta propuneri care aduc împreună mai multe categorii de actori - local stakeholders’ engagement
Domeniu și areale de cercetare
Apelul ERA-NET în care a fost selectat proiectul se intitulează: Capacitate pentru transformare urbană pentru sustenabilitate, reziliență și creșterea calității vieții în orașele din Europa.
Proiectul CircularCityChallenge a fost depus la secțiunea Economii Circulare Urbane a acestui apel. (Celelalte două secțiuni au fost: Dezvoltare bazată pe comunitate și ecosisteme urbane de inovație, Mediu construit și infrastructură urbană robustă și rezilientă).
Cuvintele cheie ale aplicației de proiect:
- educație pentru circularitate,
- învățare prin proiect / provocare / concurs,
- transformare urbană pentru sustenabilitate
Echipa
- director de proiect – lect. dr. arh. Vera Marin
- cercetator senior – lect. dr. arh. Monica Mureșanu
- cercetator senior – asist. dr. arh. Oana Sorina Pavăl
- cercetator postdoc – cercet. șt. dr. arh. Adrian Ibric
- asistent cercetător - asist. drd. urb. Miruna Drăghia
- asistent cercetător – asist. drd. urb. Natalia Măgureanu
Etape, obiective și activități
Etapa 1 (2022) – analiză: fundamentare concurs & comunicare
Obiectivele etapei 1:
- fundamentarea conceptului de concurs prin analiza unor programe existente de învățământ, a unor metode relevante de educație, a unor bune practici, dar și a conceptului de oraș circular pentru a crea CircularCityChallenge în contextul abordării circularității în orașe
- creșterea interesului factorilor relevanți față de proiect printr-un plan de comunicare și diseminare cu activități direcționate, cu rezultate măsurabile pentru a contura o strategie de exploatare durabilă.
Activități:
1.1. Management: Contribuție la decizii și lucru în comun în cadrul consorțiului, participare la întâlnirile consorțiului, detalierea conceptelor și a planului de gestiune etică a datelor
1.2. Cercetare aplicată: Analiza sistemului de actori (interviuri cu actori relevanți), a unor metode și a unor bune practici în domeniul educației (în special a ESD – educație pentru dezvoltare sustenabilă), a literaturii de specialitate atât pentru educație cât și pentru conceptele asociate cu orașul circular.
1.3. Comunicare: Contribuție la realizarea planului comun de comunicare și diseminare privind acest proiect, analiza posibilităților de diseminare în România
Etapa 2 (2023) – co-creare și implementare concurs
Obiectivele etapei 2:
- definirea unui concept inovator de concurs, selectarea subiectelor relevante și detalierea categoriilor de concurs, a formatelor de prezentare în ateliere de co-creare cu experți în educație, cu reprezentanți ai municipalităților și cu tineri.
- crearea unei platforme interactive de concurs cu module multifuncționale, inclusiv un centru de informații deschis cu resurse, un sistem intuitiv de depunere a aplicațiilor și canale de conștientizare.
Activități:
2.1. Management: Contribuție la decizii și lucru în comun în cadrul consorțiului, participare la întâlnirile consorțiului internațional
2.2. Co-creare concept concurs: Organizarea de ateliere pentru pregătirea conceptului de concurs, contribuție la crearea regulamentului de concurs
2.3. Crearea platformei web: Contribuție la elaborarea regulamentului de concurs și traducere a conținutului în limba română, identificarea unor canale de diseminare a concursului
2.4. Implementarea concursului în România: Promovare în licee prin organizarea unor evenimente Q&A, oferirea de sprijin - îndrumare în licee-pilot, contribuție la procesul de selecție a câștigătorilor concursului, contribuții la elaborarea unui concept de eveniment (design) pentru festivitatea de premiere și participarea la eveniment
2.5. Comunicare: Traducerea în limba română a materialelor de comunicare ale proiectului, diseminare și prezență online, participare la conferințe și evenimente
Etapa 3 (2024) – Evaluare impact
Obiectivele etapei 3:
- dezvoltarea unor obiective de curriculum/program de învățământ și a unor materiale de sprijin pentru educație în licee care să conducă la înțelegerea ideii de circularitate în orașe și a abordării participative pe baza experienței de implementare a concursului
- creșterea gradului de conștientizare a acestei teme înspre sistemul de învățământ prin comunicare și diseminare
Activități:
3.1. Management: Contribuție la decizii și lucru în comun în cadrul consorțiului, participare la întâlnirile consorțiului internațional
3.2. Evaluare: Evaluarea participărilor la concurs, definirea conceptului, organizare și participare la festivitatea de premiere
3.3. Realizarea unui ghid de recomandări: Efectuarea unor interviuri cu experți și organizarea unor ateliere cu participanții liceeni care să sprijine elaborarea unui set de principii pentru integrarea în curriculum școlar a conținuturilor privind economia circulară în dezvoltarea sustenabilă a orașelor
3.4. Comunicare: Asigurarea unei prezențe online susținute, realizarea de materiale în limba română și postări pe diferite canale, contribuție la comunicarea rezultatelor proiectului către comunitatea științifică
Rezultate propuse prin proiect
Conceptul concursului și conținuturi pentru programe de învățământ
Proiectul va dezvolta conținuturi pentru diverse programe de studii, exemple care încorporează un mod inovator de a preda sustenabilitatea în general și circularitatea în special printr-o abordare de învățare bazată pe proiect și respectiv competiție.
Concursul va fi prezentat și sub formă de ghid permițând liceelor, altor instituții din sistemul de educație precum și municipalităților, organizațiilor societății civile să creeze propria provocare pentru educație legată de sustenabilitate și circularitate.
Platformă de concurs
Sistemul de depunere a propunerilor va fi unul flexibil și scalabil; adaptabil la organizarea de ediții viitoare ale concursului - încă din timpul dezvoltării platformei web, echipa de proiect se va concentra pe sustenabilitatea acesteia dincolo de durata de viață a proiectului.
Ghid de implementare a conținuturilor și recomandari
Lecțiile învățate, rezultatele evaluării și contribuțiile experților vor fi utilizate pentru a defini recomandări pentru implementarea conținuturilor în diferite contexte naționale.
Evenimente
Septembrie 2022 - Raport de participare la întâlnirea de consorțiu în Viena
- Lansarea platformei concursului CircularCityChallenge
- Întâlnire CircularCityChallenge la Sibiu
- Workshop CircularCityChallenge
Rezultate
Etapa 1 - 2022
În cadrul etapei 1/2022, proiectul CircularCityChallenge a fost dedicat fundamentării conceptului de concurs. Acest lucru a fost realizat printr-un demers complex de cercetare aplicată, care a inclus următoarele activități:
- Analiza literaturii de specialitate privind educația privind circularitatea și sustenabilitatea
- Maparea și analiza de roluri a actorilor implicați în educație și în dezvoltarea orașelor circulare
- Descrierea și analiza a unor exemple de activități educaționale considerate studii de caz relevante
- Interviuri cu actori relevanți pentru demersul de concurs pentru liceeni
Pe baza rezultatelor cercetării, au fost schițate obiectivele concursului care urmărește să promoveze circularitatea într-un demers de educație pentru sustenabilitate în rândul tinerilor.
De asemenea, în 2022, activitățile de asigurare a vizibilității proiectului au inclus elaborarea unui plan de comunicare și diseminare care a fost adoptat de către toți partenerii proiectului, inclusiv în România, și au fost realizate paginile de prezentare a proiectului pe site UAUIM precum și propriul web site al proiectului.
Rezultatele etapei 1/2022:
- Întâlniri de lucru consorțiu și detalierea modului de gestionare etică a datelor: au fost organizate o serie de întâlniri în format online și fizic (Viena). În cadrul acestora, Gestionarea etică a datelor a fost stabilită în colaborare cu BISS Maastricht, incluzând proceduri, formulare comune de acord și o bază de date online pentru arhivarea interviurilor și rezultatelor chestionarelor.
- Interviurile cu experți și analiza actorilor din România: Echipa UAUIM a planificat realizarea interviurilor cu experți în educație după elaborarea unei grile detaliate de întrebări pentru corelarea cu curriculele naționale și cu modalitățile de evaluare. Interviurile realizate până în prezent au contribuit la analiza studiilor de caz și la analiza de actori. Analiza actorilor din România s-a bazat pe o tipologie propusă de echipa UAUIM, dovedindu-se eficientă în contextul proiectului. Deși inițial au fost planificate 5 interviuri conform aplicației de proiect, armonizarea cu ceilalți membri ai consorțiului va conduce la realizarea unui număr mai mare de interviuri în România. Interviurile relevante pentru studiile de caz s-au dovedit esențiale pentru completarea informațiilor, în special în ceea ce privește perspectivele antropologice asupra economiei circulare și colaborării inter-generaționale.
- Sinteză privind literatura de specialitate din România: Echipa BISS a Universității din Maastricht a coordonat analiza publicațiilor în categoria literaturii științifice pentru proiectul CircularCityChallenge, definind teme și subiecte de interes în colaborare cu ceilalți membri ai consorțiului.
- Sinteză privind conținuturi deja existente - curiculă, metode, instrumente din România: în ciuda absenței conținutului despre circularitate în învățământul pre-universitar din România, echipa UAUIM a identificat materiale educaționale utilizate în programe-pilot inițiate de organizații ale societății civile și implementate în parteneriat cu instituții de învățământ. Echipa a pregătit, de asemenea, o structură de analiză pentru exemple de bună practică.
- Structura raportului cu recomandările întregului consorțiu privind corelarea concursului CCC cu obiectivele de dezvoltare a curriculelor: Echipa UAUIM a elaborat o structură pentru raport, acoperind și o parte dintre secțiunile acestuia, precum analiza de actori și strategii de implicare, analiza literaturii de specialitate, analiza exemplelor și a curriculelor relevante pentru concurs, precum și opiniile experților în educație. În secțiunea finală, raportul abordează întrebări esențiale pentru deciziile ulterioare în proiect, oferind argumente fundamentale pentru aspecte precum secțiunile concursului, formatul participărilor, resursele de conținut pe platformă și organizarea mentoratului.
- Plan de comunicare pentru etapa 1 a proiectului și rezultatele privind vizibilitatea proiectului în România: Datorită liderului de consorțiu, proiectul are deja o identitate vizuală și un website în limba engleză, iar pentru limba română s-au realizat traduceri pentru secțiunea dedicată cercetării pe site-ul UAUIM. În plus, în România au fost realizate 2 ateliere cu studenți și reprezentanți ai unor organizații non-guvernamentale cu experiențe relevante în educație pentru liceeni, care au contribuit la vizibilitatea proiectului în țară și au validat o serie de instrumente de consultare pentru perioada următoare (2023)
Etapa 2 / 2023
În cadrul etapei 2/2023, proiectul CircularCityChallenge a însemnat definirea conceptului de concurs și pe construirea platformei online prin care acest concurs se derulează. În acest scop, au fost organizate ateliere de co-creare cu experți în educație, școli, municipalități și tineri. Ideile rezultate din aceste ateliere au fost transpuse în structura platformei online, care include o secțiune de resurse pentru fiecare etapă din procesul de pregătire a unei participări la concurs și un sistem intuitiv de depunere a aplicațiilor. Pilotarea concursului se poate face acum cu participanți de oriunde, cu accent pe orașele implicate ca parteneri ai proiectului. Demersul de pilotare se va derula și în 2024.
Pe parcursul etapei 2, au fost desfășurate și activități de diseminare și vizibilitate pentru a crește interesul față de proiect.
Toate aceste obiective sunt legate între ele și au contribuit la trecerea de la rezultatele cercetării la propuneri pentru conținutul care va fi pilotat prin concursul internațional. Ulterior, acest conținuti va fi oferit către actorii locali din sistemul de educație și comunitățile locale care decid să construiască acea capacitate necesară pentru circularitate în orașele lor.
Rezultatele etapei 2/2023:
- Management de proiect: În 2023, echipa proiectului CircularCityChallenge a organizat o serie de întâlniri de lucru în format fizic și online pentru a discuta despre progresul proiectului și pentru a lua decizii importante privind structura concursului. În cadrul întâlnirilor de lucru online, s-au discutat aspecte precum conținutul materialelor de prezentare ale concursului, materialele resursă, modul de prezentare a conceptului de circularitate în platforma de concurs, activitățile de diseminare, atragerea de sponsori și lansarea platformei concursului. O prima întâlnire fizică a avut loc la Trofaiach în luna martie 2023, în cadrul căreia s-au discutat rezultatele din prima etapa și structura concursului, și s-a decis ca ediția pilot să se desfășoare doar în limba engleză. În ceea ce privește cea de-a doua întâlniri în format fizic de la Sibiu (septembrie 2023), aceasta a avut ca obiectiv consolidarea concursului, discutarea modului de organizare a atelierelor de lucru cu elevii participanți și rolul facilitatorilor. La finalul întâlnirii, au fost discutate idei pentru proiecte viitoare și a fost subliniată importanța sustenabilității și continuării metodei CCC.
- Co-crearea conceptului de concurs – ateliere: Echipa UAUIM a contribuit la pregătirea conceptului de concurs CircularCityChallenge prin organizarea unor ateliere interne ce au condus la conturarea unor materiale care definesc rolul facilitatorului și modul în care își organizează acesta obiectivele de învățare pe etapele de pregătire a propunerii în concurs. De asemenea, echipa UAUIM a introdus ideea unui atelier demonstrativ - o simulare a unui caz generic inspirat din realitățile celor trei orașe partenere. Acesta ajută elevii să înțeleagă instrumentele care le sunt puse la dispoziție pentru a participa la concurs. Materialele create de echipa UAUIM vor fi utilizate în etapa a 3-a a proiectului pentru a defini curriculum despre circularitate.
- Crearea platformei web pentru concurs: Echipa UAUIM a promovat concursul CircularCityChallenge în România prin intermediul canalelor oficiale de diseminare, precum și prin organizarea unui webinar pentru facilitatori din toate țările partenere. Webinarul a fost bine primit de către participanți, care au demonstrat interes pentru educația pentru dezvoltare durabilă și pentru tema circularității. Echipa UAUIM continuă să promoveze concursul în România, în vederea creșterii numărului de echipe participante.
Platforma de concurs: https://circularcitychallenge.eu/ - Implementarea concursului: Echipa UAUIM a organizat un atelier demonstrativ în limba engleză cu studenții de anul I ai UAUIM. Acest atelier a fost filmat - pentru a facilita urmărirea de către colegii de consorțiu care să poată organiza, pe același design, ateliere demonstrative în diverse orașe. În urma acestui atelier, pe lângă discuțiile de final, a existat un chestionar de feedback, ale cărui rezultate au fost în general pozitive pozitive, dar au fost sugerate unele ajustări pentru edițiile viitoare, care au fost transmise echipei de proiect.
- Comunicare și diseminare: Pentru a sprijini demersul de diseminare în România, echipa UAUIM a tradus conținuturile de comunicare despre proiect în limba română. Ulterior, pentru a atrage cât mai mulți potențiali participanți la competiție, echipa a adoptat două abordări: 1) abordarea de sus în jos, ce vizează contactarea Ministerului Educației și a Inspectoratelor Școlare Județene în vederea contactării cât mai multor licee din țară, și 2)abordarea de jos în sus ce vizează contactarea directă a liceelor și a profesorilor, precum și a ambasadorilor (elevi) acestora, și un în ultimul rând diseminarea pe canalele pentru elevii de liceu. Astfel diseminarea competiției CCC s-a realizat la nivel național, fiind contactate licee din toate județele din țară.
Vizibilitate în mediul academic, participare la conferințe, evenimente:
Proiectul CircularCityChallenge a fost prezentat la mai multe evenimente internaționale și naționale, inclusiv la conferința Green Cities din Malmö, întâlnirea ENUTC din Delft, Sesiunea de comunicări științifice Argument 2023. Cele mai reprezentative evenimente sunt următoarele:
- Prezentare orală Oana Pavăl, Monica Mureșanu, Mina Sava - ”Empowering Teenagers Through Built Environment Education While Experimenting (In)The Public Space” - Conferința Uniunii Internaționale a Arhitecților din Copenhaga - https://uia2023cph.org/leave-no-one-behind/ Lucrarea prezentată a fost acceptată pentru publicare în prestigioasa editură Springer International Publishing, identificat mai jos:
- capitol carte publicat online și tipărit septembrie 2023 - Paval, Oana, Mureșanu, Monica, Sava, Mina (2023). Empowering Teenagers Through Built Environment Education While Experimenting (In)The Public Space. In: Mostafa, M., Baumeister, R., Thomsen, M.R., Tamke, M. (eds) Design for Inclusivity. UIA 2023. Sustainable Development Goals Series. Springer, Cham, Proceedings UIA 2023 Copenhagen World Congress Sustainable Futures – Leave No One Behind, Editura Springer International Publishing, ISBN 978-3-031-36302-3 https://doi.org/10.1007/978-3-031-36302-3_34
link capitol: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-36302-3_34
link carte: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-36302-3
https://www.springerprofessional.de/en/empowering-teenagers-through-built-environment-education-while-e/25994592 - articol publicat online și tipărit noiembrie 2023 - Ibric, Adrian (2023). ”Proiecte transnaționale de circularitate urbană, tranziție verde și dezvoltare inovativă a orașelor, finanțate prin instrumentele JPI Urban Europe și parteneriatul DUT/Transnational urban circularity, green transition and innovative city development projects, funded through the JPI Urban Europe and DUT partnership instruments”, https://argument.uauim.ro/en/issues/15/349/ în revista indexată BDI (ERIH+) Concept și materialitate în arhitectură /Concept and materiality in architecture. Argument 15/2023, https://doi.org/10.54508/Argument.15.15,
- participare în conferință internațională director de proiect Lect. dr. arh. Vera Marin: Conferința Internațională CoHeSiOn Timișoar 1-5 noiembrie - ”Teaching Complexity through Organizing Students Communication Sessions in relation to research projects in UAUIM: CircularCityChallenge (2022-2023) and InClimate (2021-2022) of the Applied Research and Urban Design Discipline” - https://www.cohesion.ro/programme
- prezentare orală Vera Marin, Adrian Ibric - „Proiecte pan-europene de circularitate urbană finanțate prin JPI Urban Europe și parteneriatul DUT. Exemple de circularitate în spațiul construit. Proiectul CircularCityChallenge” conferința INNOMINCU 2023: Zilele cercetării în UAUIM - Circularitate în proiecte de arhitectură, urbanism, peisagistică și design - https://www.uauim.ro/evenimente/conferinta-innomincu-2023/, 13 noiembrie 2023