Rezumatul proiectului
Prin proiectul CircularCityChallenge, echipa UAUIM alături de parteneri de cercetare (Synyo - Austria, BISS - Universitatea din Maastricht - Olanda și parteneri municipalități (Stadtgemeinde Trofaiach - Austria, Ayuntamiento de Logroño - Spania, Bistrița - România) a contribuit la definirea conținuturilor de învățare (pentru elevi între 14 și 19 ani) despre circularitatea urbană ca parte din Educația de Sustenabilitate (SDE).
Pe baza rezultatelor documentării unor publicații selectate în cadrul consorțiului din literatura de specialitate, a analizei de studii de caz și a interviurilor cu experți în educație dar și cu reprezentanți ai unor organizații care fac colaborări cu educația formală precum și educație non-formală, precumi și în urma unor ateliere de co-design, a fost construită platforme online cu resurse și instrumente pentru competiție. A fost pilotată atât o ediție internațională a acestui concurs (pentru care au colaborat toți partenerii consorțiului), cât și una la nivel local - în formatul unei Școli de Vară - la Bistrița, pentru care echipa UAUIM și respectiv reprezentanții municipalității Bistrița au identificat parteneri locali din mediul asociativ și din mass media.
Propunerea de curriculum validată prin aceste ediții locale și prin cea internațională de concurs a fost apoi discutată și cu experți în educație precum și cu cadre didactice ce au îndrumat echipele de participanți. Analiza de actori inițiată la începutul proiectului a fost completată de recomandări de politică publică - atât pentru administrația publică locală cât și pentru instituțiile din sfera educațională pentru ca educația de sustenabilitate să se bazeze pe parteneriate care să crească această capacitate de inițiere a unor proiecte care să conducă la circularitate urbană.
Curriculum pentru integrarea temei circularității în relație cu spațiile urbane în Educația pentru Dezvoltare Durabilă - licee
Pentru întregul consorțiu de proiect, cel mai semnificativ rezultat este chiar modul în care a funcționat acest consorțiu cu trei organizații de cercetare și trei municipalități care și-au unit eforturile pentru a face impactul promis:
Impact 1 - capacitate crescută pentru circularitate urbană prin educație pentru dezvoltare sustenabilă
Conținuturile de învățare pe care consorțiul le-a definit în urma analizei literaturii de specialitate au condus la concluzia că educația de sustenabilitate trebuie să includă și tema complexă a circularității urbane și că învățarea prin proiect și punerea în competiție sunt metode didactice adecvate temei dar și grupului de vârstă (elevii de liceu de 14-19 ani).
Studiul aprofundat al ghidurilor UNESCO privind Educația pentru Sustenabilitate, articolele dedicate acestui subiect din literatura de specialitate dar și interviurile și studiile de caz analizate au demonstrat nevoia de a transpune această temă complexă a circularității ca parte dintr-un demers educațional atractiv pentru dobândirea unor competențe esențiale pentru această generație.
Implementările pilot atât de la nivel local cât și ediția internațională CCC au demonstrat faptul că, deși tema este complexă, atât Ghidul Facilitatorului cât și Curriculum propus indică clar și posibilele rezultate ale învățării dar și metodele concrete prin care această complexitate poate fi îmblânzită.
Capacitatea tinerilor pentru circularitate urbană este crescută prin centrarea provocării CCC pe analiza actorilor care pot contribui concret la transformarea realității în comunitățile din care fac parte și tinerii (project based learning) pentru a determina viziuni despre un viitor sustenabil și pentru a identifica partenerii pentru detalierea unor scenarii de acțiune.
Impact 2 - conectarea între domenii și actori (breaking the silos)
Acțiunile pragmatice comune organizate în acest proiect au demonstrat posibilități concrete de corelare între organizații de cercetare și respectiv autorități publice locale care au mers împreună să ofere sprijin sistemului de educație formală - atât cu formate de învățare bazată pe proiect (PBL - Project Based Learning) cât și pentru o componentă de educație de sustenabilitate (SDE - Sustainable Development Education) care adresează relația orașelor cu resursele (în special cu cele legate de spațiile publice sau de spațiile construite cu utilizare publică).
Literatura de specialitate a demonstrat că educația pentru sustenabilitate nu se poate face decât prin abordare integrată - științele naturii și științele sociale sunt apelate în egală măsură. Componenta de circularitate urbană ca parte din educația pentru sustenabilitate permite conectarea între domenii disciplinare pentru a face această abordare integrată: refolosirea fondului construit existent urmărește atât caracteristicile fizice ale unui spațiu (analiză de cadru fizic și de cadru natural) cât și adecvarea acestuia la utilizări actuale (nevoi sociale).
Abordarea CCC pune accent pe imaginarea unor scenarii care presupun colaborarea între actorii fiecărui astfel de loc - dacă în acest exercițiu de învățare prin proiect, tinerii capătă încredere că actorii pot identifica interesele comune legate de un spațiu. Acest mesaj de conectare între actori din sectorul privat, public sau asociativ devine firesc după ce au fost invitați să reflecteze la posibile colaborări pentru scenariul pe care îl au de propus. Mai mult, abordarea de învățare bazată pe proiect implică o corelare cu actori reali. Materialele de pe Platformă îndrumă elevii să facă interviuri atât pentru identificarea actorilor și a intereselor acestora cât și pentru validarea unor roluri noi, din scenariile propuse de ei.
Impact 3 - idei și inițiative de la tineri care pot genera propuneri de proiecte la nivelul municipalității
Doar pilotarea concursului de la nivel local a permis elevilor trecerea de la cunoștințe despre circularitate și despre sustenabilitate în general către acțiune concretă - în cele trei orașe cu municipalități partenere, a fost posibilă legătura directă între reprezentanții autorităților locale și participanții la concurs.
Resursele de pe platforma dezvoltată în cadrul proiectului precum și posibilitatea de a folosi platforma ca interfață pentru ediții locale de punere în competiție a fost salutată de toți cei trei partenerii municipalități, nu doar de reprezentanții primăriei Bistrița (atât cei care au participat activ la implementarea proiectului în toate etapele sale, cât și persoane care au jucat doar un rol punctual în juriile de evaluare a propunerilor venite de la echipele de liceeni).
Interviurile cu reprezentanți ai Municipalităților partenere au demonstrat că, fiind o temă complexă, deși există resurse și consultanță specifică pentru autoritățile publice locale sau companiile private care vor să aplice concret aceste principii, și deși există specialiști care pot da soluțiile tehnice potrivite pentru proiecte concrete, inițiativele pentru astfel de proiecte sunt încă greu de stârnit. Prin demersul educațional propus de proiectul CCC, explicațiile foarte sintetice și încurajările de a identifica studii de caz relevante pentru locuri cu potențial de circularitate din propriile orașe apropie nu doar pe tineri de acest demers, ci și pe cei care văd propunerile tinerilor într-un context firesc de dorință de a schimba spațiile orașului astfel ca acestea să susțină abordarea circulară.
Pentru România, cel mai semnificativ rezultat este un curriculum care se poate aplica în Săptămâna Verde în licee - cu implicarea administrației publice locale și eventual a unor mentori invitați (studenți, reprezentanți ai unor organizații non-guvernamentale, profesioniști ai mediului construit, etc.)
Replicarea Circular City Challenge Summer School de la Bistrița are șanse mari de reușită. în acest fel este asigurată și sustenabilitatea proiectului. în baza unei solicitări adresate direct pe platformă, Synyo acordă drepturi de folosire gratuită a platformei la secțiunea SUBMIT (partea de resurse educaționale este oricum deschisă). Așa cum au fost prezentate în aplicația de grant - parteneriate între autoritățile publice și unitățile școlare de învățământ liceal - la nivel local, dar și cu instituții de învățământ superior și respectiv cu organizații nonguvernamentale a funcționat.
Pentru o parte din consorțiu de proiect CCC, un impact al rezultatelor obținute este și o nouă aplicație de grant în call DUT.
La finalul acestui proiect de cercetare pentru creșterea capacității de transformare urbană pe tema circularității urbane am putut constata că este nevoie de un efort mai consistent pentru ca educația (atât cea formală cât și cea non-formală) să primească resursele provenite din cercetare și să le folosească. Prin urmare, când SYNYO a cerut din nou participarea UAUIM ca partener pentru o nouă propunere de proiect - tot pentru corelarea cu sistemul educațional, răspunsul a fost unul pozitiv (doar o parte din partenerii CCC au fost invitați deși numărul membrilor noului consorțiu a crescut) .
Cu titlul ACT - Active Citizens for Transformation: Empowering Young People to Co-Create 15-Minute Cities with Local Stakeholders, pentru tema apelului intitulată: Advancing urban mobility: innovations for inclusive and youth-centric mobility systems (15mC topic 1) - pentru promovarea unei culturi a participării și a responsabilității comune în mobilitatea urbană.
De această dată, având în vedere faptul că deși rezultatele proiectului CCC sunt relevante pentru educația formală, UAUIM a solicitat ISE - Institutului de Științe ale Educației să devină membru al acestui nou consorțiu - tocmai pentru a continua explorarea posibilităților de corelare între Educația pentru sustenabilitate (SDE) și respectiv nevoile din sistemele de învățământ dar și mecanismele cele mai potrivite de integrare între:
-
potențialul extraordinar de corelare la nivel de conținut între rezultate ale unor proiecte de cercetare și activitățile didactice din cadrul programului Săptămâna Verde (pe lângă resursele din mediul asociativ - deja disponibile aici: Prima pagina — Mediu (platforma de resurse pentru Săptămâna Verde).
-
posibile programe de training pentru cadrele didactice - pe conținuturi și metode noi - care să poată ajunge astfel la mai multe generații de liceeni.
-
posibilități concrete de exercitare a celui de-al treilea rol al universităților - acela de a sprijini societatea (prin implicare în educație pre-universitară pe teme complexe legate de dezvoltare sustenabilă), în relație cu primul rol - acela de formare (prin studenții care vor rolul de facilitator în licee) și respectiv cu acest al doilea rol - de cercetare.
Echipa UAUIM vrea să continue să facă cercetare-acțiune pentru a crește impactul acestor proiecte asupra sistemului de educație - prin care trebuie și se poate ajunge la tineri.
Durata proiectului: 30 de luni (31 mai 2022 - 30 noiembrie 2024)
Lider de consorțiu: SYNYO GmbH (Austria)
Parteneri de cercetare: Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, Universitatea Maastricht - Institutul BISS (Olanda)
Municipalități partenere: Primăria Trofaiach (Austria), Primăria Bistrița (România), Primăria Logroño (Spania).
Website proiect: https://project.circularcitychallenge.eu
Platformă competiție: https://circularcitychallenge.eu
Program de finanțare: https://jpi-urbaneurope.eu/calls/enutc/
Domeniu și areale de cercetare
Apelul ERA-NET în care a fost selectat proiectul se intitulează: Capacitate pentru transformare urbană pentru sustenabilitate, reziliență și creșterea calității vieții în orașele din Europa.
Proiectul CircularCityChallenge a fost depus la secțiunea Economii Circulare Urbane a acestui apel. (Celelalte două secțiuni au fost: Dezvoltare bazată pe comunitate și ecosisteme urbane de inovație, Mediu construit și infrastructură urbană robustă și rezilientă).
Cuvintele cheie ale aplicației de proiect:
- educație pentru dezvoltare sustenabilă - SDE
- circularitate urbană ca parte din planificarea pentru sustenabilitate,
- învățare prin proiect,
- capacitate de colaborare pentru transformare urbană
Echipa
- director de proiect – lect. dr. arh. Vera Marin
- cercetator senior – lect. dr. arh. Monica Mureșanu
- cercetator senior – asist. dr. arh. Oana Sorina Pavăl
- cercetator postdoc – cercet. șt. III dr. arh. Adrian Ibric
- asistent cercetător - asist. dr. urb. Miruna Drăghia
- asistent cercetător – asist. drd. urb. Natalia Măgureanu