StuFoArh_2.0

Studiul Formei la Arhitectură_2.0: Cercetare documentară, scanare și digitalizare fonduri de arhivă relevante pentru evoluția învățământului de arhitectură și design, preocupările și direcțiile de cercetare ale studenților arhitecți din perioada 1990-2020

Proiect finanțat UAUIM-FFCSU-2024-006

Acronim: StuFoArh_2.0

Scopul proiectului

Accesibilizarea unor lucrări studențești din Arhiva Catedrei Studiul Formei, scanarea și integrarea într-o bază de date, conservarea acestora (arhivare), contextualizarea prin interviuri cu foști și actuali profesori, acestea fiind relevante pentru caracterul lor memorialistic și identitar, dar și pentru transformările din învățământul de arhitectură și design din ultimele trei decenii.

Domeniul vizat: E. Cercetare strategică și dezvoltarea cercetării pe pilonul Patrimoniu cultural, material sau imaterial

Perioada de implementare: 17 septembrie – 10 decembrie 2024

Echipa

Director proiect:

Cercetare de arhivă, scanare-fotografiere, pregătire fișiere pentru baza de date:

Voluntari:

Introducerea fișierelor și a informațiilor complementare în baza de date:

Redactor, tehnoredactare, machetare broșură:

Prelucrare materiale grafice:

Realizare interviuri și prelucrare fișiere rezultate:

Consultant de specialitate istoria arhitecturii și design (invitat)

Consultant de specialitate biblioteconomie, muzeograf, arte vizuale (invitat)

Justificarea necesității implementării proiectului

Departamentul Informare-Documentare prin compartimentele sale (CED și Bibliotecă) păstrează o vastă documentație vizuală, relevantă pentru evoluția și trasnformările din învățământul de arhitectură și pentru preocupările și direcțiile de cercetare ale studenților arhitecți. Se conturează astfel posibilitatea de creare a unui instrument de lucru pentru istorici, arhitecți, cadre didactice dar mai ales pentru doctoranzi și cercetători, constând într-o bază de date de imagini accesibilă online.

Astfel am identificat nevoia de digitizare și digitalizare.

Proiectul „Studiul Formei la Arhitectură_2.0 - Cercetare documentară, scanare și digitalizare fonduri de arhivă relevante pentru evoluția învățământului de arhitectură și design, preocupările și direcțiile de cercetare ale studenților arhitecți din perioada 1990-2020” continuă cercetarea de arhivă și accesibilizarea unor lucrări studențești din Arhiva Catedrei Studiul Formei, scanarea și integrarea într-o bază de date, conservarea acestora (arhivare), contextualizarea prin interviuri cu foști și actuali profesori, acestea fiind relevante pentru caracterul lor memorialistic și identitar, dar și pentru transformările din învățământul de arhitectură și design din ultimele trei decenii.

Prezentul proiect se alătură demersurilor de promovare și diseminare a valorilor identitare din Școala de Arhitectură de-a lungul timpului, până în zilele noastre, început în 2021 prin seria de proiecte: „ScanDip130Arh: Scan Diplome 130 ani de Arhitectură -Scanare și digitalizare fond proiecte de diplomă Arhitectură 1912-1950” (https://scandip130arh.uauim.ro/category/diploma/), ”TradArh130 - Tradiții ale Școlii de Arhitectură la 130 ani de la înființare: Cercetare documentară, scanare și digitalizare fonduri de arhivă relevante pentru evoluția învățământului de arhitectură, preocupările și direcțiile de cercetare ale studenților arhitecți https://www.uauim.ro/cercetare/ffcsu-2022/trad-arh-130/) din 2022 și ”StuFoArh: Studiul Formei la Arhitectură - Cercetare documentară, scanare și digitalizare fonduri de arhivă relevante pentru evoluția învățământului de arhitectură și design, preocupările și direcțiile de cercetare ale studenților arhitecți” (https://www.uauim.ro/cercetare/ffcsu-2023/stufoarh/) din 2023.

O parte din munca de scanare a fost asigurată de doctoranzi și studenți voluntari, sub supravegherea unor cadre didactice cu experiență în scanarea documentelor, care au asigurat însușirea și respectarea normelor de conservare și prezervare a documentelor pe suport papetar. De asemenea, aceștia au fost implicați în prelucrarea imaginilor rezultate, iar consultantul de specialitate a asigurat instructajul pentru catalogarea și indexarea corectă a acestora, în colaborare cu un cadru didactic specializat în arhitectură, iar fișierele rezultate vor fi încărcate într-o bază de date, cu o interfață accesibilă, în care se vor putea face căutări și selecții după diferite criterii.

Au fost înregistrate două interviuri cu profesori UAUIM și elaborat un catalog pentru a marca și editorial acest proiect.

Proiectul satisface nevoia de accesibilizare și contextualizare a resurselor documentare și vizuale din domeniul arhitecturii, conservarea și diseminarea online a acestora atât în format digital, cât și în format tipărit.

Obiectivele proiectului

OS.1: Asigurarea calității resursei umane implicate în cercetarea științifică, inclusiv prin implicarea în cercetare a cinci studenți.

OS.1.1. Cercetarea documentară și contextualizarea unui fond documentar de aprox. 1000 unități, în cadrul unei echipe omogene cu minim zece membri, specialiști și studenți din domenii conexe.

OS.1.2. Conservarea a minim 300 de documente originale din CED prin transferarea conținutului informațional în format digital, accesibil online, introducerea în plicuri, mape neacide, tipo dimensionate.

OS.1.3. Instruirea a doi studenți doctoranzi, prin implicarea acestora în implementarea proiectului, precum și familiarizarea cu normele de conservare, cu tehnicile de scanare și prelucrare, cu noțiuni de catalogare și indexare, infrastructură informațională.

OS.2: Dezvoltarea infrastructurii de cercetare-dezvoltare și inovare, precum și finanțarea activității de cercetare.

OS.2.1. Completarea echipamentelor necesare preluării și arhivării digitale a documentelor digitizate și a celor audio-video ale celor două interviuri cu profesori, pentru accesibilizarea documentelor rezultate în cadrul proiectului.

OS.3: Creșterea performanței și vizibilității cercetării românești în plan internațional prin comunicarea și promovarea proiectului online și offline.

OS.3.1. Completarea bazei de date cu minim 300 de imagini, accesibilă on-line.

OS.3.2. Publicarea unui catalog cu o selecție a documentelor scanate.

OS.3.3. Diseminarea online a interviurilor.

Descrierea activităților

A1. Management de proiect (septembrie-decembrie 2024), valabil pentru toate obiectivele.

A1.1. Pregătirea cadrului de implementare a proiectului (constituirea echipei de proiect și stabilirea atribuțiilor finale ale fiecărui membru).

A1.2. Elaborarea și agrearea unui plan de acțiune; gestiunea resurselor umane; managementul financiar al proiectului.

A1.3. Raportare și comunicare (semnarea contractului de finanțare și a oricăror documente care se vor dovedi necesare pe parcursul implementării, realizarea rapoartelor și documentelor justificative solicitate în vederea decontării cheltuielilor).

A1.4. Diseminarea oportunității de practică/voluntariat și selectarea voluntarilor în baza unui formular de înscriere.

A1.5. Dezbateri interne și discuții despre desfășurarea proiectului și despre sustenabilitatea acestuia, ce ar trebui îmbunătățit din punct de vedere conceptual, dar și tehnic.

A2. Achiziționarea echipamentelor mobile necesare preluării și arhivării materialelor digitalizate și a interviurilor (octombrie 2024), OG. 2.

A3. Cercetarea documentară, adaptarea și completarea bazei de date la noile tipuri de documente (septembrie-noiembrie 2024), OG.1; Integrarea noilor documente în baza de date OG. 3., OS.3.1.

A3.1. Cercetarea și documentarea fondurilor documentare și stabilirea priorităților de digitizare conform temei de cercetare, în corelație cu proiectele anterioare.

A3.2. Selectarea materialelor relevante temei de cercetare propuse.

A3.3. Pregătirea materialelor documentare pentru scanare/ fotografiere (desprăfuire, deplieri etc.).

A3.4. Scanarea/fotografierea efectivă cu respectarea normelor de conservare.

A3.5. Prelucrarea fișierelor rezultate.

A3.6. Catalogarea și indexarea acestora, adăugând informații relevante, crearea de hyperlinkuri către documente conexe, respectând legislația drepturilor de autor.

A3.7. Integrarea în baza de date, accesibilă online, pe baza descriptorilor stabiliți, pentru a facilita regăsirea informației.

A4. Realizarea unui catalog în format fizic (octombrie- noiembrie 2024), OG. 3, OS 3.2.

A4.1. Redactare, tehnoredactare, paginare, corectură, tipărire pentru o lucrare cu extrase din materialele selectate.

A5. Realizarea a două interviuri pentru contextualizarea imaginilor scanate (octombrie-noiembrie 2024), OG. 3, OS 3.3.

A5.1. Înregistrarea interviurilor, prelucrarea fișierelor rezultate, publicarea acestora online.

A6. Monitorizare și evaluare (septembrie - decembrie 2024), valabil pentru toate obiectivele, inclus în costul managementului de proiect:

A6.1. Urmărirea indicatorilor calitativi și cantitativi stabiliți.

A6.2. Analiza implementării activităților și a atingerii rezultatelor.

A6.3. Întocmirea raportului narativ al proiectului.

Rezultate

R1. Cercetare și documentare a circa 4500 de planșe, din care 2080 pe suport papetar și 2420 în format digital, scanate și arhivate fizic 2080 planșe. O echipă de 14 persoane, cu șapte membri experimentați și participarea a patru studenți doctoranzi și trei studenți ai FAI, anul 4, la cercetarea de arhivă, procesul de scanare și introducerea datelor. intervievare a profesorilor UAUIM (A1).

R2. Echipamente mobile de preluare și arhivare a fișierelor digitale obținute (imagini diferite formate, audio-video), accesibile cadrelor didactice și cercetătorilor UAUIM (A2) – 4 echipamente.

R3. Completarea bazei de date cu 340 de imagini digitizate (A3) - https://stufoarh.uauim.ro 

R4. O lucrare în format tipărit, 200 pag., color, tiraj 150 exemplare (format 21x21 cm), plus format electronic accesibil online (A4) – ”StuFoArh_2.0 – Selecție din fondurile de arhivă relevante pentru evoluția învățământului de arhitectură și design 1990-2020”, https://editura.uauim.ro/pub/630

R5. Două interviuri cu cadre didactice UAUIM, accesibile online și offline (A5) - https://www.uauim.ro/cercetare/ffcsu-2024/stufoarh/.

Interviu Romeo Simiraș