SDU-21 Sisteme de cercetare și gestiunea cunoștințelor

Școala doctorală de urbanism
anul I, sem 1, 2024-2025 | Disciplină la alegere | Ore/săptămână: 1C | Credite ECTS: 5
Titular:
lect.dr.arh. Adrian Vidrașcu
Obiective:
1. Obiectivul principal este de a oferi doctoranzilor o înțelegere cuprinzătoare și abilități practice în cercetarea din domeniul arhitecturii și urbanismului și, în mod particular, în utilizarea sistemelor tradiționale și digitale de gestionare a cunoștințelor.
2. Formarea competențelor avansate pentru investigarea, achiziția, structurarea și crearea conținutului în domeniul cercetării de arhitectură și urbanism.
3. Dobândirea capacității de înțelegere a paradigmelor și metodelor de cercetare și a capacității de explorare a evoluției și principiilor sistemelor de management al cunoștințelor.
4. Formarea competențelor avansate în configurarea și utilizarea sistemelor tradiționale și digitale de gestionare a cunoștințelor și dezvoltarea unor sisteme personalizate și eficiente de lucru, cu integrarea instrumentelor de asistență digitală.
Conținut:
1. Introducere și aspecte generale privind evoluția și caracteristicile metodelor de cercetare și a sistemelor de gestiunea cunoștințelor.
2. Evoluția și principiile fundamentale caracteristice sistemelor tradiționale de management al cunoștințelor. Avantaje, limitări, studii de caz și aplicații practice.
3. Sisteme digitale de gestiunea cunoștințelor. Evoluție, principii, clasificări, caracteristici. Etapele proceselor specifice. Studii de caz și aplicații.
4. Fluxul de lucru specific în managementul cunoștințelor și cercetare. Etape și caracteristicile acestora. Metode specifice de achiziție, organizare, stocare și creație. Sisteme colaborative. Studii de caz și aplicații.
5. Topologii specifice în cercetare. Clasificarea mediilor specifice în gestiunea cunoștințelor. Surse specifice, clasificarea și organizarea informației. Studii de caz și aplicații.
6. Asistență digitală în lucrul cu literatura de specialitate. Integrarea instrumentelor specifice în fluxul de lucru. Studii de caz cu exemplificări generale și detalierea unor platforme, aplicații practice.
7. Asistență digitală pentru cercetarea academică. Platforme specifice diferitelor etape și sisteme de cercetare și management al cunoștințelor. Platforme digitale asistate de inteligența artificială. Studii de caz și aplicații.
Metoda de predare:
Prelegere cu suport digital, demonstrații și aplicații practice. Doctoranzii vor putea prezenta scurte sinteze și studii de caz.
Mod de evaluare:
Prezența activă la prelegeri. Implicarea prin susținerea unor sinteze și studii de caz va constitui un avantaj.
Bibliografie minimală:
1. Adler, Mortimer J., and Charles Van Doren. How to Read a Book: The Classic Guide to Intelligent Reading. Revised edition. New York: Touchstone, 1972.
2. Ahrens, Sönke. How to Take Smart Notes: One Simple Technique to Boost Writing, Learning and Thinking, 2017.
3. Arango, Jorge, and Howard Rheingold. Duly Noted: Extend Your Mind through Connected Notes. 1st edition. Two Waves Books, 2024.
4. Forte, Tiago. Building a Second Brain: A Proven Method to Organize Your Digital Life and Unlock Your Creative Potential. New York: Atria Books, 2022.
5. Allen, David. Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity. Piatkus, 2015.
6. Caciuc, Cosmin. Transdisciplinaritate și arhitectură. Spații imaginate. București: Paideia, 2010.Caciuc, Cosmin. Transdisciplinaritate și arhitectură. Spații imaginate. București: Paideia, 2010.
7. Eco, Umberto. Cum se face o teză de licență: disciplinele umaniste. Translated by George Popescu. Iași: Polirom, 2006.
8. Kaplan, Abraham. The Conduct of Inquiry: Methodology for Behavioural Science. New York: Routledge, 2017.
9. Leach, Neil. Architecture in the Age of Artificial Intelligence: An Introduction to AI for Architects. 1st edition. Bloomsbury Visual Arts, 2021.
10. Newport, Cal. Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World. 1st edition. Piatkus, 2016.
11. Surse de documentare specifice privind sistemele prezentate vor fi oferite în cursul prelegerilor, în funcție de caracteristicile subiectelor abordate, specificul cercetărilor studenților doctoranzi și interacțiunile cu aceștia.