În perioada 11-30 septembrie 2024 se va desfășura expoziția artistului plastic Daniel Crăciun, intitulată: CRĂCIUN! Daniel CRĂCIUN! revine La Arhitectură. După 30 de ani. (Un) Parcurs cronologic și ideatic – lucrări de pictură, mix-media, obiect și fotografie.
Vernisajul va avea loc joi, 12 septembrie 2024, de la ora 18.30, în prezența criticilor Constantin Hostiuc și Marius Tița.
„CRĂCIUN! Daniel CRĂCIUN! revine La Arhitectură. După 30 de ani.”
(Un) Parcurs cronologic și ideatic – lucrări de pictură, mix-media, obiect și fotografie
Această expoziție de anvergură ce aniversează în același loc 30 de ani de la prima mea adevărată expoziție personală (și atunci, în 1994, de vastă întindere) aici, în prestigioasa și spațioasa galerie a Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București, ocazionează și o referință ironică sau nu numai ironică la „L’Eternel retour” (film bazat pe scenariul lui Jean Cocteau, care actualiza mitul lui Tristan și al Isoldei), ca și la celebra autoprezentare filmică a lui James Bond (mereu flegmatic și dornic de victorie ca „artist” și întruchipare a spionajului, dar și a inteligenței sau adaptabilității umane); expoziția prezintă antitetic și complementar (paradoxal și ironic, nu? ) creația vechiului Daniel Crăciun (născut în 1970)... alături de ultimele noutăți artistice ale aceluiași. Pe lângă acest concept organizatoric-cadru al expoziției, vizitatorii vor putea parcurge și un itinerar al tehnicilor întrebuințate și al viziunilor artistice succesive sau reluate (cu mici diferențe) ale artistului, devoalând astfel și un caracter semi-retrospectiv al manifestării.
Oaspeții sunt invitații celei de-a 43-a expoziții personale Daniel Crăciun, indicativ numeric ce relevă o densă și susținută activitate, bogată și variată, incluzând și numeroase participări la expoziții de grup sau saloane din țară și din străinătate. Expoziția aduce, urmând firul poetic al Ariadnei dat de manierele originale și diferite de exprimare (neo-simbolism, neo-expresionism, colaj și mix post-dada, psyche-trans-avangardism, artă obiectuală, artă fotografică neomodernistă și chiar realism magic) peste 70 de artefacte pe simeze, organizate pe mini-serii de motive tematice / ideatice sau cronologice susținând titlul demersului). Cromatica utilizată este axată pe contraste, iar reflecțiile sau referințele artistului se adresează fie nivelului calofilic-formal, fie politicului protestatar, socialului sau purei filozofii și metafizici experimentate, într-un permanent contact cu o viziune postmodernă, adeseori cu accente grave. Date fiind temele subiective urmărite (eterna întoarcere, revenirea, regăsirea), mi-am propus ca parcursul fizic (pașii privitorului) atașat demersului expozițional să fie și direcțional-progresiv, însă și retroactiv, „semi-spiralat”. Astfel, spectatorului îi va fi oferit un dialog plin de mobilitate cu operele vizuale. În expoziție vor fi prezentate într-un punct special și câteva opere de artă semnate Eugen Crăciun (decedat în 2001) și Michaela Nica-Crăciun (decedată în 2023), împreună cu albumele lor, ca un omagiu cuvenit părinților mei, importanți artiști plastici de după 1950 ai României. Tot în cadrul expoziției va avea loc și o pre-lansare a viitorului micro-album Daniel Crăciun. Sper într-un real impact și dialog cu publicul și colecționarii. Un real come-back la Arhitectură. După 30 de ani!
Daniel CRĂCUN