CP-116 Proiect de integrare în sit protejat (1) – Detaliere soluție

Facultatea de Arhitectură / Conservare și Restaurare de Arhitectură - SIBIU
anul II, sem 2, 2024-2025 | Disciplină obligatorie | Ore/săptămână: 1L+12P | Credite ECTS: 4
Fișa disciplinei:
CP-116 A Proiect de integrare in sit protejat (1) Detaliere solutie.pdf
Departament:
Istoria & teoria arhitecturii și conservarea patrimoniului
Titular:
șef lucr.dr.arh. Cristina Constantin
Obiective:
Obiectivul general al disciplinei
Cunoașterea noțiunilor de bază ale construirii într-un context urban protejat și capacitatea de a opera cu acestea în sensul elaborării unui proiect pentru o nouă inserție care potențează valorile culturale existente.
Obiective specifice
La finalizarea cu succes a activităților din cadrul disciplinei, studenții vor fi capabili să realizeze: - evaluarea critică și în același timp creativă a potențialului și condiționărilor impuse de un context patrimonial; - identificarea și exprimarea prin mijloace grafice a unui spirit al locului; - deprinderea și exersarea unor instrumente relevante de lectură și analiză urbană; - decantarea unor reguli de intervenție în zona construită protejată, integrând și adaptând critic prevederile regulamentelor de urbanism; - operarea cu o serie de elemente de morfologie și identitate urbană specifice zonei istorice a Sibiului (gang, curte interioară, cursivă, lucarnă, etc.); - identificarea și explorarea în propunere a unei tipologii arhitecturale cât mai adecvate contextului dar și funcțiunii la nivel de ansamblu; - documentarea și lucrul cu referințe în configurarea rezolvării de arhitectură la nivel de plan, secțiune, fațadă; - folosirea instrumentelor specifice arhitecturii în testarea și rafinarea propunerii (machetă, simulări 3D, colaj, diagramă, etc); - calitatea locuirii în particular și a tuturor spațiilor interioare și exterioare propuse prin proiect; - adecvarea structurii și a materialității la context și conceptul general; - înțelegerea și redarea în desen a unor principii constructive și rezolvări tehnice specifice; - reprezentarea detaliată și expresivă; - construirea unui discurs coerent și adecvat în argumentarea deciziilor luate în proiect; - evaluarea reflexiv critică a parcursului;
Conținut:
PATRIMONIU, ORAȘ, LOCUIRE
Proiectul urmărește dobîndirea deprinderii de a evalua critic condițiile impuse de un context patrimonial; metodologia identificării soluțiilor urbanistice, arhitecturale și tehnice adecvate pentru a interveni în sit protejat; cunoașterea și adaptarea soluțiilor, prescripțiilor tehnice, legale și teoretice specifice conservării patrimoniului la problematica fiecărui caz în parte.
Proiectul de integrare în sit protejat (1) propune un exercițiu de inserare într-o zonă istorică protejată urbană, a unui ansambul construit având o funcțiune mixtă (spațiu pubic la nivelul străzii și locuire deasupra) și a unor spații complementare, exterioare. Tema are în vedere o propunere pentru un ansamblu integrat sitului, care să formuleze un răspuns coerent din punct de vedere al valorificării potențialului urbanistic și cultural existent, și totodată să imprime o valoare urbanistică și arhitecturală nouă.
Proiectul cuprinde mai multe etape, fiecare marcată ca disciplină distinctă în planul de învățământ.
Etapa 3 Detaliere soluție S10 - S14 (5 săptămâni)
Prelegere: PROIECTUL TEHNIC Conținut, norme de redactare, exemplificare
3.1/ Etapa a treia va cuprinde detalierea tehnică a proiectului ce va urmări gândirea și rezolvarea structurii, materialității, etc. având permanent în vedere atmosfera și calitatea spațiilor interioare și exterioare propuse prin proiect precum și prezența la nivelul orașului. În această fază fiecare student va detalia aproximativ jumătate din ansamblul propus.
3.2/ Redactarea unui text sintetic de 300 de cuvinte care să explice argumentat deciziile și parcursul proiectului.
Metoda de predare:
metoda rezolvării creative a problemelor (colectarea datelor, formularea problemei, descoperirea ideii, stabilirea soluției, realizarea soluției)
metode de învățare experiențială și interdisciplinară
corectura individuala, corectura la panou, prelegeri teoretice, vizite la amplasament, studii de caz
Mod de evaluare:
Evaluare pe parcus
Evaluare finală
Susținerea fiecăriei etape a proiectului
Bibliografie minimală:
DEPLAZES, Andrea (2008) Constructing Architecture: Materials, Processes, Structures : a Handbook, Birkhäuser Architecture
Publicații de specialitate: Detail, El Croquis, etc
Cursuri construcții UAUIM