SFA-1 Studiul formei (1)

Facultatea de Arhitectură / Conservare și Restaurare de Arhitectură - SIBIU
anul I, sem 1, 2024-2025 | Disciplină obligatorie | Ore/săptămână: 2L | Credite ECTS: 2
Fișa disciplinei:
FA-C SFA-1 Studiul formei (1).pdf
Departament:
Studiul formei și ambient
Titular:
arh. Lucian Bobeș
Obiective:
In semestrul I dorim ca fiecare student sa-si dezvolte elementele de limbaj prin care poate sa-si foloseasca abilitatile in mod diferit pentru a descrie un spatiu, un obiect de arhitectura si detalii ale acestuia. Studentii vor deprinde si experimenta tehnici diverse de reprezentare, dar isi vor insusi in paralel si notiuni de istoria artei si arhitecturii.
Ne propunem:
Inițierea studenților în exprimarea grafica folosind o gramatica constientizata a limbajului propriu.
Experimentarea unor tehnici variate in functie de scop, suport si durata exercitiului.
Exersarea diverselor modalitati de exprimare, astfel incat fiecare student sa se poata simti liber si incantat sa foloseasca experienta dobandita si in cadrul atelierului de proiectare.
Dobandirea unei anume elasticitati in expresie, atat de utila in formarea studentului ca persoana lipsita de constrangeri, curajoasa si inovativa.
Conținut:
1. a. Cum cunoastem si cum descriem un spatiu. Despre tehnica schitarii.
Fiecare student va realiza 12 schițe minimum, câte 2 pentru fiecare din cele 6 tipologii propuse la atelier (cele două schițe vor reprezenta analiza a două exemple diferite). Fiecare din cele 12 schițe va avea ca inspirație schițele unui mare arhitect prezentat (se vor alege cel puțin patru arhitecți diferiți)
b. Diagrame
Fiecare student va realiza minimum 6 diagrame, câte una pentru fiecare din cele 6 tipologii propuse la atelier. Diagramele vor ajuta studentii sa inteleaga si sa descrie dintr-un anume punct de vedere cladirile schitate in partea I a temei.
Tema dubla. Suport: hartie format A4. Tehnici mixte.
2. a. Cartea obiect- jurnalul unui proiect. (schite, desene, fotografii, colaje)
Fiecare student va folosi un caiet A4 cu hartie foarte buna sau isi va confectiona un caiet, in care sa existe cel putin 20 de pagini A4, pe lat sau pe inalt. Caietul poate fi confectionat in diverse maniere: prin impaturirea unei foli lungi de hartie, fie prin legarea unor foi de hartie cu textura diferita, etc. Pe acest caiet, fiecare student va realiza jurnalul proictului pe care il parcurge la atelier
b. Fotografia si interventia pe fotografie.
Pe imaginea printata a unui calcan al curtii interioare al UAUIM, fiecare student va interveni prin modificarea culorii si eventuala adaugare a unor elemente la alegere (ferestre, usi, siluete umane, etc) avand ca inspiratie fenomenelegrafitti si street art.lnterventia pe fotografia cu format lat va consta in: redefinirea liniara sau picturala a unor elemente arhitecturale din fotografie, amplasarea unei compozitii abstracte sau figurative pe calcane, eventuala adaugare a unor elemente volumetrice sculpturale (sau a unei instalatii artistice)
precum si posibila adaugare a unor personaje desenate sau decupate.
Tema dubla. Suport: caiet format A4 si hartie format A4. Tehnici mixte.
3. a. Eseu grafic despre un material la alegere:piatra, caramida, lemn sau beton. Legatura dintre materialul folosit si structura unui obiect de arhitectura.
Fiecare student va realiza o compozitie in care va combina cel putin doua din materialele enumerate: betonul, piatra, lemnul, metalul si caramida. Compozitia va fi la libera alegere a fiecarui student (poate fi simetrica sau asimetrica, cu elemente rotunde sau numai cu elemente rectangulare, etc).
b.Materialitate si timp.
Fiecare student va realiza o compozitie in care va combina cel putin
doua din materialele enumerate: betonul, piatra, lemnul, metalul si caramida. Compozitia va fi la libera alegere a fiecarui student (poate fi simetrica sau asimetrica, cu elemente rotunde sau numai cu elemente rectangulare, etc).
Tema dubla. Suport: Hartie 50 cm/50 cm. Tehnici mixte.
4. Substractie si aditie. Cubul din lut.
Studentii vor exersa prin schite posibile variante ale transformarii unui cub intr-o forma (pastrand obligatoriu identitatea acestuia) prin procedeele substractiei si (sau) aditiei. Cea mai interesanta propunere va fi realizata in lut.
Tema simpla. Materiale: lut
Metoda de predare:
Metoda de predare: expunere teoretica insotita de prezentari de imagini si prezentari video, lucrari practice in atelier realizate sub indrumarea profesorului.
Mod de evaluare:
Media aritmetica a celor 4 lucrari.
Bibliografie minimală:
Ching Frank, Architectural Graphics, Van Nostrand Reinhold Company, 1985, New York, U.S.
Herzberger Hermann, Lessons for students in architecture, 010 Publishers, 1998, Rotterdam, Netherlands
Roudarski Stanislav, Towards Morphogenesis in Architecture, Internation Journal of architectural ­computing, 2010, London, U.K.
Babina Federico, From Aalto to Zaha Hadid, Laurence King Publishing, 2015, London, U.K.
Babina Federico, Archist: If Artists Were Architects, Uitgeverij Luster, 2016, Antwerp, Belgium
Henry Mc Goodwin, Architectural Shade and Shadows , Bades & Guild Company, 1904, Boston, U.S.
Kliment Stephen, Architectural Sketching and Rendering: Techniques for Designers and Artists, ­­
Watson-Guptil Publications, 1984, U.S.
Hutchison Edward, Drawing for Landscape Architecture: Sketch to Screen to Site, Thames Hudson, 2016, U.S.
Van Uffelen Chris, The Book of Drawings & Sketches: Architecture, Braun, 2013, Switzerland
Baal-Teshuv Jacob, Christo and Jeanne-Claude, Taschen, 2001, Germany
Schulz Adrian, Architectural Photography: Composition, Capture, and Digital Image Processing, Rocky Nook Inc., 2012, Santa Barbara, U.S.
Gerald Brommer, Collage Techniques: A Guide for Artists and Illustrators, Watson-Guptill, 1994, U.S.
David Bennett, Concrete Architecture: Tone, Texture, Form, Birkhauser Verlag AG, 2001, Basel
Switzerland
Claudio Santini, Panama: Architecture, Urban Art, Texture , Createspace Independent Publishing Platform, 2014, part of the Amazon group of companies
Andrew Dolkart, Susan Tunick, George & Edward Blum: Texture and Design in New York Apartment House Architecture, Princeton Architectural Press, 1996, U.K.
Spiller Neil, Drawing Architecture, John Wiley & Sons, 2013, New York, U.S.
Scheer David, The Death of Drawing: Architecture in the Age of Simulation, Routledge, 2014, U.K.
Hogarth Paul, Drawing Architecture: A Creative Approach, Watson-Guptill Publications, 1973, U.S.