PID-120 Proiectare design și teoria proiectului (1.1)

Facultatea de Arhitectură de Interior / Design de Produs
anul I, sem 1, 2024-2025 | Disciplină obligatorie | Ore/săptămână: 2C+8P | Credite ECTS: 12
Fișa disciplinei:
PID-120 Atelier design (1.1).pdf
Departament:
Proiectare de interior și design
Titular:
Roland Vasiliu
Obiective:
A) Introducerea într-o zonă culturală mai largă legată de:
1) Estetică: relația forma, conținut.
2) Teoria comunicării, Semiotica, semiotica vizuală, teoria semioticii vizuale la Roland Barthes
3) Mimesis/ figurativ, figurativ abstractizat (grade de abstractizare), abstract. Arta mimetică vs. artă abstractă.


B) Introducerea într-o zonă practica legată de mijloacele proprii artelor vizuale (implicit ale designului) de exprimare într-un limbaj coerent și elocvent:
1) Compoziție (ritm, dominantă, compoziție închisă-compoziție deschisă, compoziție cu unul sau mai multe centre de interes etc)
2) Teoria culorii (non culori, aditiv substractiv, primare, secundare, terțiare, nuanța, culori rupte, valoare, contrastele lui Itten).
4) Compoziția paginii (compoziție liberă, compoziție pe tramă, statică sau dinamică, rapoarte dimensionale între distanță de citire și compoziție/ elementele compoziției).
5) Horor vacui vs. minimalism.
Conținut:
Comunicarea între verbalitate și vizualitate - Mesaj poetic și grafic design
Durata exercițiului: 6 săptămâni

1) Tematica
a. Proiectul nr.1 își propune să realizeze o introducere în problematica mai largă a vizualității, a comunicării cu ajutorul imaginilor în interiorul artelor vizuale (artificial vs. natural), pentru ca apoi să se restrângă de la gen la specia designului.

Metoda de predare:
corectură individuală, corectură colectivă la panou, prelegeri însoțite de prezentări multimedia, documentare de specialitate
Mod de evaluare:
Gradul de însușire a cunoștințelor predate.
Prezența la atelier si participarea la corecturi 25% din nota finala
Elocvență, expresivitatea reprezentării scopului propus
Acuratețea prezentării, reprezentarea inclusiv cașerarea.
Bibliografie minimală:
• Mihai Dinu, "Comunicarea" Editura ORIZONTURI (2007);
• Martin Joly, " Introducere in analiza imaginii" editura All (1998);
• Rudolf Arnheim, "Arta si percepția vizuală, o psihologie a văzului creator" editura Polirom (2011)
• Sean Hall, "This Means This, This Means That: A User's Guide to Semiotics"
• editura Laurence King Publishing (2007);
• Ivonne Hasan, „Paul Klee și pictura modernă : Studiu despre textele lui teoretice”, editura Meridiane, 1999;
• Dabney Townsend, „Introducere în estetică”, editura ALL Educational, 2001;
• Tudor Vianu „Estetica”, editura ORIZONTURI, 2010;
• Matei Călinescu, "Cinci fețe ale modernității" editura POLIROM, 2017;
• Bruno Munari, "Design as Art", editura Penguin Modern Classics, 2008;
• Emil Ruder, Typographie: A Manual of Design, editura Hastings House Daytrips Publishers, 1967;
• Philip Megs, "A history of grafic design", editura John Wiley & Sons, Incorporated, 1998;
• Joseph Muller Brockman, " Grid Systems in Graphic Design: A Visual Communication Manual for Graphic Designers, Typographers and Three Dimensional Designers "
• Willy Kuntz, " Typography: Formation and Transformation: Introduction to Typographic Process", editura National Book Network, 2003;
• Timothy Samara, „Making and Breaking the Grid: A Graphic Design Layout Workshop”, editura Rockport Publishers, Mar 1, 2003;