- Fișa disciplinei:
- FI-D SFA-34 Imagistica proiectarii contemporane.pdf
- Departament:
- Studiul formei și ambient
- Titulari:
- lect.dr.arh. Mihai Chisărău (D4)
- conf.dr.arh. Andreea Iosif (opt)
- Obiective:
- Obiectiv general:
Cursul furnizează studenților elementele formative necesare proiectarii in era digitală. El este o trecere în revistă a mijloacelor disponibile, a căror cunoaștere, fie și indirectă, nu mai poate lipsi din instruirea proiectantului contemporan. Se ilustreaza practic modalitățile de relevare, vizualizare si reproducere a formelor intre mediul virtual si cel real.
Obiective specifice:
La finalizarea cu succes a acestei discipline, studenții vor fi capabili:
- sa stie ce sa ceara / astepte de la o captura de date 3D
- sa inteleaga ecosistemul vizualizarilor interactive si sa solicite produse conforme cu standardele de imagine ale proiectarii
- sa exploateze principalele tehnologii de fabricatie digitale
- sa cunoasca terminologia de specialitate
- Conținut:
- A. Introducere în Imagistica Proiectării
Definiția și scopul imagisticii în proiectare
Evoluția metodelor de reprezentare – de la desen la realitatea virtuală
Importanța vizualizării și comunicării ideilor în procesul creativ
B. Tehnologii pentru captarea și reprezentarea spațiului
Restituția perspectivă: metode tradiționale și digitale
Fotografie panoramică: utilizare pentru documentare și prezentare
Fotogrametrie și scanare 3D: principii, echipamente și aplicații
SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) și LiDAR: integrarea în proiectare
C. Modelare și reprezentare digitală
Modelare 3D: tipuri de modelare (poligonală, NURBS, voxeli) și aplicații
Texturare și iluminare: noțiuni de bază pentru realism și stilizare
Simularea materialelor și randare: principii de randare în timp real vs. offline
Modelare parametrică și generativă: concepte de bază și software relevant (Rhino+Grasshopper, Houdini)
D.Realitatea eXtinsă în Proiectare
VR pentru vizualizare arhitecturală: explorarea spațiului înainte de construcție
AR pentru design de produs și mobilier: integrarea modelelor 3D în medii reale
MR ca loc de intalnire a virtualului cu realul
Tool-uri și platforme utilizate: Unreal Engine, Unity, WebXR, Sketchfab, Augment
Cazuri de utilizare: exemple relevante din industrie
E. Scalabilitate și medii colaborative
Sketchfab și platforme de distribuire 3D
Metaverse și spații colaborative virtuale pentru arhitectură
Cloud rendering și partajare de modele complexe
Instalatii imersive si interactiunea cu publicul
F. Fabricatia digitală și relația cu proiectarea
Printare 3D în arhitectură și design de produs
Fabricare CNC și robotică aplicată
Materialitate digitală și noi tehnologii de construcție
Design pentru producție digitală: constrângeri și oportunități
G. Tendințe emergente și viitorul proiectării
Inteligența Artificială în procesul creativ: generare procedurală, optimizare, automatizare
Internet of Things (IoT) și spațiile inteligente
Interfețe multimodale pentru proiectare: gesturi, voce, EEG și altele
Sustenabilitate digitală și impactul tehnologiilor asupra mediului
H.Lucrari practice
Explorare hands-on a uneltelor discutate
Provocări și discuții deschise: unde se află fiecare student și cum poate integra aceste tehnologii în propria practică
- Metoda de predare:
- Lucru la calculator cu îndrumare si expuneri teoretice cu proiectii de pe calculator.
- Mod de evaluare:
- Corecturi si practica in @MAC - 70%
Chestionar de evaluare finala - 30%
Standard minim: 45% pentru promovare, cu obligativitatea existentei unui procentaj nenul la fiecare dintre activitatile de mai sus.
- Bibliografie minimală:
- Pagina disciplinei: https://cgimincu.wixsite.com/imagistica
Canal youtube A.Iosif: https://www.youtube.com/channel/UClT54XgMEV7Cxy78J_wATFA