- Departament:
- Planificare urbană și dezvoltare teritorială
- Titular:
- conf.dr.arh. Liviu Ianăși
- Obiective:
- Cursul are drept obiectiv intelegerea de catre studenti a rolului crucial pe care il au operatiunile urbane pentru dezvoltarea oraselor intr-o perioada in care competitivitatea este un obiectiv generic prioritar. Dobandirea de cunostinte privind tipurile de operatiuni este insotita de intelegerea structurarii proceselor de interventie, exemplificata in diverse situatii.
- Conținut:
- Cursul este construit ca o continuare fireasca a cursului de Management Urban, din semestrul 8 – daca planificarea strategica ocupa un loc privilegiat in continutul cursului din anul precedent, planificarea operationala si implementarea constituie temele centrale ale acestui curs.
Operatiunile de urbanism sunt introduse ca programe sau proiecte, parti ale unor politici de schimbare urbana. Examinarea tipurilor de atitudini privind ameliorarea starii organismului urban este urmata de descrierea diverselor tipuri de operatiuni (restructurare, dezvoltare, reabilitare etc.).
Trecerea in revista a diverselor feluri de interventii este construita prin prezentarea si analizarea unei serii de cazuri, atat din Romania (Oradea, Hurez, Iasi), cat si din Europa (Budapesta, Paris, Londra, Rotterdam, Lublin) sau Statele Unite (Boston, Baltimore). Odata cu fiecare caz sunt introduce noi elemente legate de ‘actorii urbani’ si asteptarile lor, modelele de asociere, structurarea de etape si a modalitatilor de control.
Problematica parteneriatelor public-public si public-privat precum si mecanismele de finantare a operatiunilor sunt examinate comparativ cu contextual autohton, folosindu-se si exercitii de identificare a unor operatiuni in tesutul bucurestean.
Cazurile celebre de dezvoltari la scara mare (Defense si London Docklands) sunt abordate in detaliu si retrospective, evidentiindu-se corelarea cu climatul macroeconomic si cu mecanismele de interventie pe parcurs ale administratiei publice.
- Metoda de predare:
- Este folosita o metoda bazata pe prezentari de studii de caz, precedate de introduceri teoretice si de dezbateri privind problematica specifica, utilizandu-se in acest fel cunostintele acumulate deja de studenti. Aceasta abordare are avantajul unei monitorizari a modului de fixare a cunostintelor anterioare, permitand corectii si furnizarea de informatii suplimentare; se evalueaza astfel si abilitatile de comunicare profesionala ale studentilor.
- Mod de evaluare:
- examen (structurare a unei operatiuni pe sit real) si teste aplicate in cadrul activitatii didactice.
- Bibliografie minimală:
- - Peter Hall; Orasele de maine, Editura All
- Peter Hall; Cities in Civilization, Pantheon, New York, 1998
- Sustainable Urban Development: Research and experiments, ECE Workshop Proceedings, Dordrecht, 1993